| |

Bycie niewidoczną

Z pewną młodą kobietą skontaktował się kolega, który poinformował ją, że znalazła się wśród najlepszych studentek V roku. W trakcie rozmowy wspomniał, że być może poproszą ją o wygłoszenie mowy na zakończenie studiów, na co ta odpowiedziała: „Mam nadzieję, że nie”. Choć czuła dumę z wyróżnienia, jak wiele innych kobiet chciała pozostać niewidoczna. Tak samo zachowują się kobiety w miejscu pracy. Kiedy potrzebna jest osoba do przygotowania prezentacji dla kierownictwa wyższego szczebla, kobiety dużo rzadziej zgłaszają się na ochotnika, a kiedy zostaną wybrane bez zgłaszania się, często przekazują to zadanie jednemu z kolegów.

Prowadzę program rozwijający zdolności przywódcze (dla mężczyzn i kobiet), w trakcie którego uczestnicy pochodzący z tej samej firmy pracują w małych grupach nad rozwiązaniem autentycznego problemu stojącego przed ich organizacją. Ich zadaniem jest wypracowanie rozwiązania, które będzie obejmowało identyfikację problemu, jego przyczyny, propozycje wyeliminowania go oraz prezentację przeznaczoną dla kierownictwa wyższego szczebla. W ostatnim dniu programu wyższe kierownictwo firmy zostaje zaproszone do wysłuchania prezentacji i wypowiada się na temat proponowanych rozwiązań. Wielokrotnie efekt przerósł najśmielsze oczekiwania, a proponowane działania zostały włączone do planu biznesowego firmy.

Jak to zwykle w takich przypadkach bywa, kobiety wykonujące to zadanie pracują jak pszczoły robotnice. Dbają, by mężczyźni byli skoncentrowani, przygotowują materiały i slajdy, upewniają się, że opinie wszystkich osób zostały wysłuchane i wzięte pod uwagę. Natomiast kiedy przychodzi do wyboru osoby, która ma poprowadzić prezentację, sprawy wyglądają zupełnie inaczej. Od prawie 20 lat obserwuję grupy wykonujące to ćwiczenie i nie mogę sobie przypomnieć ani jednego przypadku, gdy to kobieta podjęła się prezentacji. Zwykle natomiast proponowały, by to zadanie przypadło w udziale najbardziej „wygadanemu” mężczyźnie w zespole.

Kobiety są dostatecznie niewidoczne bez podejmowania dodatkowych kroków, które sprawią, że na pewno nie zostaną zauważone. Sytuacje podobne do opisanej powyżej to idealne okazje do zaprezentowania swojej marki. Nie odstępuj ich konkurentom – nawet jeśli jest to przyjazna konkurencja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisy

Zasoby porozumień prywatnych

Kierując się tą intuicją, sta[...]

Opuszczanie zebrań

Pozbądź się przekonania, że z[...]

Odmowa przyjęcia prestiżowych zadań

Dyrektor operacyjny małego od[...]

Oddawanie swoich pomysłów

Tę historię wszyscy znamy aż [...]

Notowanie, parzenie kawy i robienie kopii

W każdej minucie, każdego dni[...]

Zastosowana metodologia - dalszy opis

Powyższe podejście pozwala na[...]