codzienne sprzątanie biura | |

Nieeozumienie potrzeb

Klient, z którym się trochę zaprzyjaźniła, zapytał ją, czy chciałaby poznać jego opinię na temat jej sposobu pracy. Kiedy powiedział Magdzie, że ceni jej fachowość, ale nie jej sztywność, była zszokowana. Do tej pory wydawało jej się, że oferuje najlepsze rozwiązania i zawsze ma na uwadze dobro klienta. Teraz dowiedziała się, że niechęć do poznania potrzeb i oczekiwań klienta szkodziła jej obrazowi jako osoby wnoszącej wartość do firmy. Miała opinię osoby nieustępliwej i trudnej we współpracy.

To, co usłyszała, nie było miłe, ale Magda była na tyle bystra, by zorientować się, że ta informacja to prawdziwy dar. Jeśli jeden klient postrzegał ją w ten sposób, inni musieli mieć podobne odczucia, choć nigdy o nich nie wspomnieli. Zamiast tego rezygnowali z jej usług – jak wszyscy niezadowoleni klienci. Dlatego nie udawało jej się rozwinąć firmy zgodnie z oczekiwaniami.

Jedna drobna zmiana przyniosła zdumiewające efekty. Po wstępnej diagnozie potrzeb klienta i prezentacji pomysłów Magda przerywała i pytała klienta o inne propozycje. Jeśli jej sugestie spotykały się ze sceptycznym przyjęciem, nie traktowała tego jak nieznajomości „właściwego” rozwiązania (i nie naciskała na przeforsowanie swoich pomysłów), słuchała, co mają do powiedzenia inni, i zadawała pytania. Szybko odkryła, że początkowy opór wynikał często z braku komunikacji, a rozmowy pozwalały wyjaśnić różnice poglądów. W niektórych przypadkach przekonała się, że choć klient chciał wdrożyć jej pomysły w sposób odbiegający od zaproponowanego, wprowadzone zmiany okazały się korzystne i mogła z nich skorzystać w pracy z innymi firmami.

Magda to wspaniały przykład osoby, która, świadoma własnej inteligencji i talentów, miewała pogardliwy stosunek do mniej uzdolnionych osób. Pamiętaj, że niejednokrotnie cel można osiągnąć na wiele sposobów. Trzeba uważać, by nie stać się ofiarą własnego sukcesu.

Wskazówki – Przykładaj większą wagę do tego, by postępować właściwie, a nie do tego, by robić właściwe rzeczy. Zmiana decyzji, podjęta wtedy, gdy zebrane dane wskazują, że jest to właściwy krok, nie jest oznaką słabości.

Bądź świadoma potrzeb osób, którym służysz. Przeczytaj błąd 9., w którym omówiono kwestię identyfikowania siatki relacji oraz konieczność dostrzegania zasady „coś za coś”.

Odróżnij rozumienie potrzeb od ankietowania. Ankietowanie to zachowanie osoby niepotrafiącej samodzielnie podjąć decyzji (szczegółowe omówienie znajdziesz przy okazji błędu 15). Zrozumienie potrzeb otoczenia to informacja, którą można wykorzystać lub pominąć przy podejmowaniu decyzji mających na nie wpływ.

Kiedy spotykasz się z oporem, nie ulegaj pokusie, by obiecać więcej, niż jesteś w stanie dotrzymać. Z reguły kończy się to podziałami lub powstaniem sytuacji, w której jedna ze stron przegrywa. Zamiast tego potraktuj opór jako sygnał, by się wycofać i zacząć słuchać innych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisy

Zasoby porozumień prywatnych

Kierując się tą intuicją, sta[...]

Opuszczanie zebrań

Pozbądź się przekonania, że z[...]

Odmowa przyjęcia prestiżowych zadań

Dyrektor operacyjny małego od[...]

Oddawanie swoich pomysłów

Tę historię wszyscy znamy aż [...]

Notowanie, parzenie kawy i robienie kopii

W każdej minucie, każdego dni[...]

Zastosowana metodologia - dalszy opis

Powyższe podejście pozwala na[...]