| |

Przekrzywianie głowy

Przechylenie głowy w trakcie rozmowy skutkuje złagodzeniem przekazywanego komunikatu. Gest ten prawie zawsze towarzyszy zadawaniu pytania, sygnalizuje, że słuchasz rozmówcy, albo ma na celu zachęcenie go do odpowiedzi. Kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni przechylają głowę w trakcie rozmów i jeśli jest to działanie celowe, może przynosić pożądane wyniki, jednak jeśli chcemy przekazać informację wprost, taki gest może zostać zinterpretowany jako brak wiary we własne słowa – nawet wtedy, gdy jesteś ich absolutnie pewna. To kolejna z wyuczonych przez kobiety metod komunikowania trudnych wiadomości w sposób mniej asertywny, ale za to akceptowany przez społeczeństwo.

To zjawisko najłatwiej można zaobserwować, oglądając rozmowy prowadzone w programach telewizyjnych. W audycjach takich, jak Tygodnik Polityczny Jedynki czy Monitor Wiadomości nie dostrzeżesz zbyt wielu takich gestów – zarówno u gospodarza, jak i u gości. Poruszane w nich tematy często mają znaczenie krajowe lub międzynarodowe, dlatego uczestnicy dyskusji zazwyczaj chcą zachować powagę.

Jednak jeśli przyjrzysz się wywiadom przeprowadzanym przez Ewę Drzyzgę, Ninę Terentiew czy Mariusza Szczygła, zauważysz, że jeśli naprawdę zależy im na tym, by zaproszony gość pokazał swoje prawdziwe ja, wykorzystają przechylenie głowy. Mogą zadawać najbardziej osobiste pytania i ujdzie im to na sucho, ponieważ gdy wykonują ten gest, gość odnosi wrażenie, że gospodarze programu są naprawdę zainteresowani odpowiedzią.

Tak więc nie musisz całkowicie oduczyć się przechylania głowy. Miej natomiast świadomość, że nie powinnaś tego robić w trudnych sytuacjach w celu złagodzenia komunikatu, który nie powinien być złagodzony.

Nie przechylaj głowy przy przekazywaniu poważnej wiadomości. Patrz rozmówcy prosto w oczy. Posługuj się przechylaniem głowy, kiedy możesz na tym skorzystać – na przykład kiedy kogoś słuchasz i chcesz, by rozmówca się przed Tobą otworzył, lub gdy chcesz pokazać, że wiesz, co czuje.

Przechylenie głowy może również być sposobem na złagodzenie kłopotliwej ciszy. Tak, jakbyś mówiła: „Nie ma pośpiechu. Słucham”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisy

Zasoby porozumień prywatnych

Kierując się tą intuicją, sta[...]

Opuszczanie zebrań

Pozbądź się przekonania, że z[...]

Odmowa przyjęcia prestiżowych zadań

Dyrektor operacyjny małego od[...]

Oddawanie swoich pomysłów

Tę historię wszyscy znamy aż [...]

Notowanie, parzenie kawy i robienie kopii

W każdej minucie, każdego dni[...]

Zastosowana metodologia - dalszy opis

Powyższe podejście pozwala na[...]