pozycjonowanie strony białystok | |

Używanie słów pomniejszających znaczenie osiągnięć

Chociaż kobiety nie mają wyłączności na używanie takich słów, z całą pewnością robią to częściej niż większość mężczyzn. W ten sposób same pomniejszają znaczenie czy rozmiar osiągniętego sukcesu. Nie tak dawno zrobiła to przy mnie siedemnastoletnia córka kuzynki. Uświadomiłam sobie, że takiego zachowania uczymy się już we wczesnym dzieciństwie – jest ono reakcją na często słyszany komunikat: „Nie bądź chwalipiętą”.

W trakcie uroczystości rodzinnej jej dziadek z dumą oświadczył, że zdobyła kilka nagród za osiągnięcia w nauce. Kiedy złożyłam jej gratulacje i zapytałam, jakie to nagrody, odpowiedziała: „A, to tylko nagrody kuratorium”. Co prawda, nie mam pojęcia, co to za wyróżnienia, ale wiem z całą pewnością, że aby je zdobyć, musiała uzyskać ponadprzeciętne wyniki. Używając słowa tylko, umniejszyła znaczenie otrzymanej nagrody.

W miejscu pracy postępujemy podobnie, pomniejszając znaczenie odniesionych sukcesów lub przypisując je czemuś innemu niż talentowi, ciężkiej pracy i wiedzy. W odpowiedzi na komplementy i gratulacje kobiety często odpowiadają: „To naprawdę nic takiego” lub „Po prostu dopisało mi szczęście”. Powtarzaj takie zwroty dostatecznie często, a sama w nie uwierzysz.

Przećwicz mówienie: „Dziękuję, jestem naprawdę zadowolona z rezultatu”. Powtarzaj to tak długo, aż stanie się to naturalną odpowiedzią na usłyszany komplement.

Opisuj swoje osiągnięcia w sposób obiektywny. Unikaj używania takich zwrotów, jak: „To tylko…”, „Ja jedynie…” czy „Zaskoczyłam samą siebie,..”. Jeśli chcesz być skromna, możesz powiedzieć coś takiego: „Dziękuję. Jestem dumna z tego, co osiągnęłam, i chciałabym podziękować wszystkim osobom, które mi w tym pomogły”.

Przeczytaj książkę Deborah Tannen Co to ma znaczyć:jak styk konwersacyjne kobiet i mężczyzn wpływają na to, kto jest wysłuchany, kto zbiera lamy i co jest zrobione w pracy. Tannen to autorytet w kwestiach komunikacji w miejscu pracy, a jej książka pomaga zrozumieć, dlaczego niektóre osoby są postrzegane jako autorytety, podczas gdy innym się to nie udaje. Tannen nie dzieli sposobów komunikacji na lepsze i gorsze – zamiast tego stara się, by mężczyźni i kobiety lepiej się rozumieli.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wpisy

Zasoby porozumień prywatnych

Kierując się tą intuicją, sta[...]

Opuszczanie zebrań

Pozbądź się przekonania, że z[...]

Odmowa przyjęcia prestiżowych zadań

Dyrektor operacyjny małego od[...]

Oddawanie swoich pomysłów

Tę historię wszyscy znamy aż [...]

Notowanie, parzenie kawy i robienie kopii

W każdej minucie, każdego dni[...]

Zastosowana metodologia - dalszy opis

Powyższe podejście pozwala na[...]